13.10.2018

Komulainen: ”Ortodoksiteksti jäsentyi vaivattomasti musiikkiin.”

Kamarikuoro Krysostomoksen 15-vuotisjuhlakonsertissa kuullaan uutta musiikkia Juhani Komulaiselta, joka on Suomen kysytyimpiä kuorosäveltäjiä. Kuoromme taiteellinen johtaja Mikko Sidoroff on kuvaillut Komulaisen säveltämää Sinun kielesi lahjat -kappaletta rikassointiseksi teokseksi, joka tekee kunniaa säveltäjän omaleimaiselle ja kirkkaasti resonoivalle tyylille. Mutta mitä sanoo säveltäjä itse?

Juhani Komulainen, kerro vähän kappaleen sävellysprosessista: syntyikö teos kertaistumalta vai oliko kyseessä pidempi prosessi?

Teoksen teksti sopi erinomaisesti sävellettäväksi ja se jäsentyi vaivattomasti musiikkiin.

Teen työni jaksoittain ja myös niin, että teos saa hiukan levätä ennen lopullisen partituurin kirjoittamista.

Millaista oli säveltää juuri Kamarikuoro Krysostomokselle?

Krysostomos on taitava kuoro, ja olin lyhyessä tapaamisessamme vaikutettu siitä, miten hyvin ja nopeasti kuoro sisäisti musiikin olemuksen.

Miten oma kädenjälkesi näkyy teoksessa?

No, omalla B4-lyijykynälläni se on kirjoitettu, ja varmaankin jotkut saattavat tunnistaa teoksesta musiikilleni ominaisia piirteitä.

Millaista oli säveltää ortodoksitekstiin?

Tässä tekstissä on mukana kristinuskon ydinsanoma ja se antoi työlle merkityksen.

Miten kuvailisit syntynyttä teosta?

Teos on myös tiivis musiikillinen kunnianosoitus Johannes Krysostomokselle.

Mitä odotat kappaleen kantaesitykseltä? Jännittääkö kuoron tulkinta?

Annan Mikolle ja kuorolle vapauden luoda oman tulkintansa musiikista. Tässä kuussa 150 vuotta täyttävä Uspenski on ihanteellinen paikka konsertille.

Miten pitkään olet säveltänyt ja mikä kuoromusiikin säveltämisessä kolahtaa?

Aloin säveltää heti, kun kynnelle kykenin, ja ihmisääni on vertaansa vailla oleva alkuperäinen instrumentti, johon ei koskaan kyllästy. Kuoromusiikki on luontainen kanava ilmaisulleni ja se heijastaa hyvin omaa maailmaani. Robert Schumann kirjoitti, että jokaisen muusikon olisi hyvä laulaa kuorossa, erityisesti väliääniä, koska se kehittää muusikkoutta.

15 kultaista vuotta – Kamarikuoro Krysostomoksen vuosijuhlakonsertti Uspenskin katedraalissa 21.10. klo 13. Vapaa pääsy, käsiohjelma 15/10€.