1.11.2015

Lauri Mäntysaaren Ehtoopalvelus kantaesitettiin Uspenskin katedraalissa

Sydämellinen kiitos runsaslukuiselle kuulijakunnalle Uspenskin katedraalissa lauantaina 31.10.2015. Lauri Mäntysaaren Ehtoopalvelus on saanut kantaesityksensä suuren ehtoopalveluksen yhteydessä.

Ohessa kuoronjohtaja Mikko Sidoroffin pitämä puhe palveluksen lopuksi:

Mikko_14-11-25_219_A5Arvoisa isä esipaimen, kirkkoherra, hyvät isät, äidit, veljet ja sisaret!

Teimme äskettäin historiaa, kun kantaesitimme Lauri Mäntysaaren ehtoopalveluksen jumalanpalveluksen yhteydessä. Vastaavanlainen kantaesitys on tehty tässä pyhässä temppelissä 1970 –luvulla, kun Einojuhani Raitavaaran vigilia sai ensiesityksensä.

Voin hyvin kuvitella, että juuri äsken kuulemanne ja kokemanne saattoi aiheuttaa hyvinkin erilaisia tuntemuksia. Miten tämän kaltainen nykymusiikki oikein istuu ortodoksiseen, ikivanhaan, tuhatvuotisen tradition ketjuun?

Omalta osaltani olen sitä mieltä, että, tällaisella musiikilla on paikkansa myös meidän kirkkomme kupolin alla. Uuden musiikin voimavaroissa on mitä ammentaa ja iloitsen siitä, että Lauri Mäntysaari on lähtenyt rohkeasti tälle tielle.

Ortodoksisen kirkkomusiikin pyhät tekstit on joskus hyvä läpivalaista päivittämällä musiikillista lähestymistapaa. Tällöin saatamme löytää jotain sellaista, mitä emme ole aiemmin löytäneet tai ymmärtää jotakin, mitä emme ole aiemmin ymmärtäneet.

Uuden musiikin keinoin on mahdollista saavuttaa musiikin ja tekstin synteesi, pyhyys, joka nousee Jumalan kunniaksi.

Edellä mainittuun viitaten halusimme Kamarikuoro Krysostomoksen kanssa toteuttaa tämän kantaesityksen ehdottomasti jumalanpalveluksena.

On kiitosten aika

Haluamme lausua lämpimän kiitoksen isä esipaimen metropoliitta Ambrosiukselle. Ilman Teidän ennakkoluulottomuuttanne ja siunaustanne tämä kantaesitys ei olisi ollut mahdollista.

Jotta tällaiset kantaesitykset ja ylipäätään Kamarikuoro Krysostomoksen toiminta olisi mahdollista, taloudellinen tuki on välttämätön. Olemme saaneet tätä sävellystyötä varten tukea Taiteen keskustoimikunnalta, Teoston sävellystilaustoimikunnalta, sekä Ortodoksiselta kulttuurisäätiöltä. Näiden lisäksi kiitämme Suomen säveltäjien Sibelius –rahastoa, Suomen kulttuurirahastoa, Wihurin Rahastoa, Venäläistä hyväntekeväisyysyhdistystä Suomessa, Helsingin ortodoksista kuratooriota, sekä Musiikin edistämissäätiötä, joiden taloudellinen tuki on ollut Kamarikuoro Krysostomoksen toiminnalle elintärkeä.

Kiitämme Helsingin ortodoksista seurakuntaa, joka on merkittävästi tukenut tämän kantaesityksen toteutusta niin taloudellisesti, kuin tarjoamalla sille parhaat mahdolliset puitteet. Kiitämme toimittavaa papistoa, isä Teo Merrasta ja isä Juha Lampista, joiden kanssa on aina ilo toimittaa. Lisäksi haluamme kiittää Uspenskin kanttori Varvara Merras-Häyrystä, joka on auttanut paljon tämän kantaesityksen käytännönjärjestelyissä.

Kiitos upeat solistimme Tuuli Lindeberg ja Jussi Salonen. Teissä yhdistyy rautainen ammattitaito, musikaalisuus ja upea lauluääni. Olemme etuoikeutettuja saadessamme työskennellä teidänkaltaisten taitelijoiden kanssa.

Viimeisenä kiitämme itse säveltäjä Lauri Mäntysaarta. Kanssasi on ollut hienoa työskennellä. Sinulle on annettu ilmiömäinen armolahja säveltää mittatilaustyönä kulloisellekin kokoonpanolle juuri sopivia teoksia. Se on osa huikeaa ammattitaitoasi, mistä olemme saaneet nauttia Vigilian harjoitusprosessin aikana. Koko kuoron puolesta suuri kiitos sinulle ja palaamme innolla ensi vuonna säveltämäsi Aamupalveluksen partituurin ääreen.

Monia armorikkaita vuosia!