Konsertit  >>

Panihida - siitä kaikki alkoi!

3.11.2019 klo 14:00
Alavan kirkko, Kuopio

Uutta ortodoksista musiikkia esittävä Kamarikuoro Krysostomos saapuu marraskuussa Kuopion Alavan kirkkoon konsertoimaan. Tällä kertaa kuoro palaa ohjelmistossaan alkulähteille, sillä konsertissa kuullaan kuoron perustajan ja taiteellisen johtajan Mikko Sidoroffin säveltämä Panihida, muistopalvelus, mistä koko kuoro sai vuonna 2003 alkunsa. Kantaesityksen ympärille kootusta kuorosta on sittemmin muotoutunut tasokas, soiva ja kunnianhimoinen sekakuoro, joka on kantaesittänyt useita eri säveltäjien teoksia ympäri Suomen.

Panihida on 16-osainen teos, jonka tekstit puhuttelevat ja sävelmaailma on kaunis. Panihida on kuorolaisille edelleen rakas teos ja sitä esitetäänkin lähes vuosittain. Teoksen tulkinta on syventynyt ja konserttien tunnelma on vuosien aikana muuttunut yhä herkemmäksi. Teoksessa on soolo-osuudet sopraanolle sekä tenorille, nyt kuultavassa konsertissa sopraanosolistina on Janette Teittinen ja tenorisooloissa Ossi Jauhiainen.

Teittinen on kuopiolainen sopraano, joka valmistui musiikkipedagogiksi Savonia- Ammattikorkeakoulusta keväällä 2019. Tällä hetkellä hän syventää opintojaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa avoimen yliopiston kursseilla ja Savonia- Ammattikorkeakoulussa musiikkioppilaitoksen opettaja- linjalla. Teittinen esiintyy aktiivisesti solistisissa konserttitehtävissä ja opettaa klassista laulua. Hänellä on myös kokemusta teatterityöskentelystä sekä oopperasta.

Jauhiainen on Alavan seurakunnan kanttori sekä erittäin monipuolinen musiikkimies. Viime vuosina hän on laulanut useissa eri kokoonpanoissa, säveltänyt, tuottanut ja esittänyt erityyppistä musiikkia useiden eri toimijoiden kanssa Suomessa ja ulkomailla. Hän on myös Kamarikuoro Krysostomoksen perustajajäsen.

Kriitikoidenkin kiittämä Kamarikuoro Krysostomos on erikoistunut uuden suomalaisen ortodoksisen kirkkomusiikin esittämiseen. Laulajat tulevat ympäri Suomen, ja kuoro harjoittelee periodeittain musiikin maisteri Mikko Sidoroffin johdolla. Sidoroff asuu Saksassa ja toimii myös Landestheater Coburgin kuoromestarina.

Kamarikuoro Krysostomos: Panihida. Su 3.11. klo 14:00 Alavan kirkko, Keihäskatu 5 b, Kuopio. Käsiohjelma 10 e.