27.2.2021

Suomen Kulttuurirahasto tuki Kamarikuoro Krysostomoksen toimintaa

Kaikki varmaan kokivat pientä mannerlaattojen vavahtelua viime viikolla, sillä Krysis-blogi ei ilmestynyt ajallaan! Tästä syvimmät pahoitteluni, mutta voin selittää: työt alkoivat! Kyllä, luit oikein. Aloitimme teatterissamme Coburgissa harjoitukset (tiukoilla hygieniasäännöillä) ja valmistelemme tulevia produktioita sormet ristissä, jotta pääsisimme ne vielä tämän kauden kuluessa esittämään. Toiveet eivät ole korkealla, vaikka Saksan koronatilastot ovatkin eurooppalaisella mittapuulla matalalla. Näyttää kuitenkin siltä, että se maaginen ilmaantuvuusluku (35 tapausta 100.000 ihmistä kohden viikon sisällä) karkaa koko ajan kauemmaksi ja kauemmaksi. Suomessa ei taida tilanne olla sen parempi, riippuu toki, mihin vertaa..

En kuitenkaan halua puhua tänään koronasta, vaan rahasta. Aihe on vähän groteski, mutta mitäpä sitä aihetta demonisoimaan. Rahaa tarvitaan aina ja siitä sietää aina välillä puhua. Tähän liittyen olemme uutisoinnissamme vähän myöhässä, mutta kerrataanpa silti: Viime viikon tiistaina Suomen Kulttuurirahasto julkisti vuoden 2020 lokakuun apurahansaajat ja Kamarikuoro Krysostomos oli yksi noiden tuhannen apurahan saaneen joukossa. Tästä suuri kiitos Suomen Kulttuurirahastolle!

Kulttuurirahaston apuraha on pienelle kuoroyhdistykselle elintärkeä apu. Se tarkoittaa puhtaasti sitä, että kuoron normaalioloissa tapahtuva vuoden toiminta on taloudellisesti turvattu. Tällä tuella pystymme pyörittämään kuoron toimintaa, jonka suurimmat kuluerät ovat palkat ja palkkiot (kuoronjohtaja ja solistit sekä tariffien mukaiset sävellystilauspalkkiot) sekä kuorolaisten matka- ja majoituskustannukset. Viimeksi mainitut kulut johtuvat erityisesti kuoron valtakunnallisen toiminnan luonteesta, mitä pidämme kuoromme rikkautena.

Olemme myös tietoisia siitä, etteivät kulttuurisäätiöt ole, eikä niiden pidäkään olla, mitään raha-automaatteja. Hakijoita on paljon, ja vaikka säätiöiden ja rahastojen kassat ovat isoja, ovat ne kuitenkin pieniä suhteessa hakijoiden määrään. Kilpailu on kovaa, kun jaossa on niukkuutta.

Siksi Kamarikuoro Krysostomos rahoittaa toimintaansa myös muilla tavoin, kuten jäsenmaksuin sekä jäseniltä perittävillä periodimaksuilla. Tämän lisäksi yhtenä rahoitusmahdollisuutena kuoromme lanseerasi muutamia vuosia sitten kannatusjäsenyyden. Kannatusjäsenmaksu on ollut 30 - 100 euroa. Enemmänkin saa toki lahjoittaa! Tätä vastaan me lupaamme laulaa upeasti, harjoitella ahkerasti ja tilata uusia, hienoja ortodoksisia sävellyksiä suomalaisilta eturivin säveltäjiltä.

Sen lisäksi, että iloitsemme jokaisesta kannatusjäsenestämme, meille on ollut suuri kunnia saada Suomen Kulttuurirahastolta, kuin myös muilta suomalaisilta kulttuurisäätiöiltä taloudellista tukea ja sen myötä tunnustusta toiminnallemme. Otamme kaiken tuen kiitollisena ja nöyrin mielin vastaan ja tunnemme sitä kautta myös vastuumme. Voin luvata, että kunhan tästä koronasta päästään, luvassa on monta kymmentä, vähintään yhtä kultaista vuotta, kuin on takanapäin!

Mikko Sidoroff