Johtaja

Mikko Sidoroff (s. 1985) on Saksassa asuva suomalainen kuoronjohtaja ja säveltäjä. Syksystä 2018 aina vuoteen 2022 hän työskenteli Landestheater Coburgin kuoromestarina, jossa hän vastasi päätoimisesti työskentelevän oopperakuoron sekä harrastajista koostuvan lisäkuoron harjoittamisesta ja johtamisesta. Vuodesta 2023 alkaen Mikko Sidoroff siirtyi Dortmundin Chorakademie:in, Euroopan suurimpaan kuoro-opistoon, jossa hän johtaa kahta aikuiskuoroa: sekakuoro Collegium Musicumia sekä keväällä 2023 perustettavaa Naiskuoroa. Saman vuoden alussa Sidoroff on kiinnitetty pääosin ammattilaulajista koostuvan Symphonischer Chor Bambergin taiteelliseksi johtajaksi.

Ennen Saksaan muuttoa Sidoroff on johtanut Suomessa lukuisia kuoroja, joista pitkäaikaisimmin Turun yliopiston kuoroa sekä Wiipurilaisen Osakunnan Laulajia. Vuonna 2003 Sidoroff perusti uutta ortodoksista kirkkomusiikkia esittävän Kamarikuoro Krysostomoksen, jonka taiteellisena johtajana hän edelleen työskentelee. Kesällä 2016 Sidoroff työskenteli kutsuttuna johtajana Europa Cantatin Euro Choir –projektissa ja esiintyi kyseisen kuoron johtajana myös 2018 Tallinnan Europa Cantat -festivaaleilla.

Säveltäjänä ja kuoropedagogina Mikko Sidoroffilla on laaja-alainen kokemus. Hän on opettanut kuoronjohtoa Itä-Suomen yliopistossa, Tampereen ammattikorkeakoulussa, Valamon kansanopiston kesäkursseilla, sekä tällä hetkellä Saksan Bundesakademiessa Wolfenbüttelissä sekä maaliskuusta 2023 lähtien Dortmundin teknillisessä yliopistossa. Sävellystöitä hän on kirjoittanut lähes kaikille Suomen johtaville kuoroille ja lauluyhtyeille. Sidoroffin kustantajana toimii Suomen Laulajain ja Soittajain Liitto, Sulasol ry.

Sidoroff valmistui keväällä 2011 musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta orkesterin- ja kuoronjohdon koulutusohjelmasta ja jatkoi opintojaan Mannheimin musiikkiyliopistossa. Häntä ovat opettaneet muun muassa Matti Hyökki, Jani Sivén ja Harald Jers. Tämän lisäksi Sidoroff on osallistunut mm. Tatjana Hitrovan, Kaspars Putniņšin, Hans-Christoph Rademannin ja Volker Hempflingin mestarikursseille